Friss!

Hát a blog mint látható erősen lemaradt a folyó időtől. DE! Próbálom lassan utolérni magam. Gondolkodtam hogy a szerkesztéseket milyen ütemben csináljam, és arra jutottam hogy lehet hogy kiteszem azokat a túrákat ill. kirándulásokat amikről szeretnék írni. Aztán folyamatasosan készre próbálom állítani. Meglátjuk milyen sikerrel.
Ami változás lesz, hogy eddig a bejegyzések dátuma megegyezett a történés idejével, de ezt meg kell szüntetnem. Így a blog bejegyzés címe fogja tartalmazni az időpontot amikor a túrát végigjártam.

2011. október 27., csütörtök

2011.08.12. - ORSZÁGOS KÉKTÚRA (OKT) 111.-112. szakasz ( Koldusszállás - Szárliget ) - Gerecse

Szakasz hossza: 19,1 km

Max. meredekség: 24,4%
Max. lejtés: 16,7%
Átlag emelkedés/lejtés: 4,8%/-4,4%

Nyári szabadságom alatt, egy pénteki napon vágtunk neki a 11. szakasznak a Gerecsében. A választás a Koldusszállás – Szárliget szakaszra esett. Szárligetig kocsival mentünk, onnan mentünk tovább vonattal Tatabányára. Már itt volt a vonatnak vagy 10 perc késése, pedig a Tatabányáról induló busz eléggé ki volt centizve, így hát ez kis izgalom is volt egyből reggel. A vonat nagyon kényelmes és halk volt. Sokan sem voltunk. Mikor leszálltunk Tatabányán, egyből sietősre fogtuk a dolgot, mert igazából azt sem tudtam, hogy honnan indul a busz Tarján felé. De szerencsére a vasútállomás mellől. Az információnál meg is mondták hányas kocsiállásról. Szerencsésen elértük, annyira hogy még 5 percet is várnunk kellett. A fagyüjtőtelepnél szálltunk le, majd az úton átkelve egy aszfaltozott bekötőúton indultunk el a Koldusszállási indulópontunkhoz. Átmentünk a zajos M1-es autópálya alatt, és enyhe emelkedővel vágtunk neki az útnak.

Valójában nem mentünk el a vadászlakig, hanem csak addig amíg a kék lekanyarodik az aszfaltútról Tornyópuszta felé. Ott is van egy pecsételőhely, igaz elég elhanyagolt állapotban. Maga a pecsét a szokásos fémdobozban van egy fán.

A pecsételőhely
A mellette lévő padoknál elvégeztük az adminisztrálást, majd nekivágtunk a kéknek kelet felé. A tőlünk jobbra lévő tisztáson egy traktor éppen valami erdőgazdasági munkát végzett. Hogy mit, azt nem tudtuk kivenni. Egy kis emelkedő és lejtő után átkeltünk egy csordogáló patak felett és már a hűs erdőben voltunk. Amit egyből tapasztaltunk, és a túra során sem változott a helyzet, hogy rengeteg pókháló volt az ösvényeken keresztül mindenhol. Mintha a pókok szaporodásának csúcspontját értük volna el. 20-30 méterenként vagy az arcunkba vagy a mellkasunkra kaptuk az egészet.

Akik folyamatosan ott voltak....
Próbáltunk a túrabottal szabad utat vágni magunknak,  több-kevesebb sikerrel. Emiatt nem is haladtunk valami irtózatos tempóban. Ahogy közeledtünk a Bodza-völgy felé, úgy lett egyre hangosabb körülöttünk az autók zaja. Hát nem éppen kirándulásra csalogató a hely. A Bodza-völgynél egy bal kanyarral kezdtünk távolodni az autópályától, így ez a zavaró dolog is lassan elhalt mögöttünk.

A Bodza-völgy
Ismét erdőben haladtunk pókhálókkal hadakoztunk, aztán kiértünk a Tarjánra vezető útra. Itt egy darabig a padkán haladtunk, ami nem volt kellemes a gyorsan elhúzó autók mellett. Aztán jobbra letértünk az útról, és ismét egy bokros, bozótos, fás ösvényen haladtunk. Valakik nem sokkal előttünk lekaszálták az utat. Aztán ismét egy aszfaltútra bukkantunk ki, ahol kis pihenőt tartottunk, majd nekiálltunk az aszfalton caplatásnak. Itt a kék egészen Tornyópusztáig, sőt még azon is túl aszfalton vezet.

A Tornyópusztán átvezető út
A faluban(?) aztán egy bal kézre eső keresztnél balra fordultunk és követtük az utat. A nyúltelep mellett kutyadömping volt, szerencsére csak a kerítésen belül. Acsarkodtak és vadul ugattak minket. Reméltük sehol sem tudnak kijönni, mert elég egyenlőtlen volt a felállás. Mi a fiammal ketten, a kutyák meg voltak vagy tízen. Ezután kezdett az út emelkedni a Baglyas-hegy lábánál. Elmentünk két régi kőfejtő mellett majd enyhe lejtés után balra letértünk a földútról. Itt csatlakozott hozzánk balról a piros jelzés is. Egy kis tisztáson vezetett át az ösvény, amin régről ott marad szalmabálák rothadoztak. Ezután kezdett emelkedni az út a Somlyó oldalában.

Kapaszkodó ösvény a Somlyó felé
Mi a kék háromszög jelzésnél jobbra letértünk az útról, és felkapaszkodtunk a Somlyó füves ligetes tetejére. Ezt a kis kitérőt mindenkinek ajánlom.

A fás, ligetes Somlyó-tető
Fent a tetőn pihentünk, ettünk és nézelődtünk és fotózgattunk. Készítettünk egy közös képet is.

A túracsapat
Pihenő a Somlyón
Fiam megette a „csúcs” csokit is. Itt néhány lódarázs is lézengett, ezek röptét - mint a légiirányítók – folyamatosan követtük, hogy ha szükséges védekezzünk. A kilátás is megéri azt a pár száz métert. Kellemes lehet itt hosszabban is elidőzni. Tűzrakás nyomait is látni, bár nem tudom mennyire lehet itt tüzet rakni.
Tehát a pihenő után visszatértünk a kékre és hamar a somlyóvári kulcsosházhoz értünk. Itt megállás nélkül a focipálya irányában lévő kilátóhelyhez mentünk, amiről szép látvány tárult a Gerecse tömbjére és az alant elterülő Tarjánra is.

A térképen jelzett "szép kilátás". Valóban szép.
Visszaballagtunk a házhoz hogy a pecsételést megejtsük. Ez itt izgalmasra sikeredett, mert 2 darázsfészek is 2 méteres körzetben volt, és 6-7 darázs repkedett vígan a nyalókás – mert itt ez volt – doboz közelében. Hamar kicsempésztem két matricát, és a közelben lévő asztalnál megtettük a ragasztást is. Aztán nem is vártunk tovább – a darazsakat sem akartuk bosszantani – és hamar a lefelé tartó útra tértünk. Elég nagy tempóban ereszkedtünk a Somlyó oldalában, az erdőben. Az út jól járható volt és a fák lombjai is adtak védelmet a meleg ellen. Nagy nehezen átkeltünk egy létrán – a GPS ez előtt jelezte hogy átléptük a Fejér/Komárom-Esztergom megyehatárt – majd tempósan megérkeztünk egy útkereszteződéshez, ahol egy vadetetőn „villogott” a kék jelzés. Ott balra tértünk, de nagyon benőtt szakaszon haladt az ösvény.

Dzsindzsa
Ezen a szakaszon látszódott legjobban, hogy túl sokan nem voltak erre mostanság. A kék jelzéseken észrevehető volt, hogy a felfestés után nem sokkal esőt kaphattak, mert elég sok jel megfolyt a fákon. Ahogy haladtunk a dzsindzsa nem igazán akart csökkeni. A pókok és pókhálók ismét örömteli perceket okoztak nekünk, úgy hogy kaszáló mozdulatokkal haladtunk az ösvényen. De mint mindennek, ennek is vége szakadt, és kiértünk egy megművelt területre. Itt pihentünk egy keveset, majd ismét nekivágtunk az útnak. A távolban már felderengtek Nagyegyháza épületei is. Legalábbis mi annak gondoltuk őket. Kis kanyargás és néhány nagyobb tócsa kikerülés után elértük a Kettes-tavat.

A Kettes-tó partján
Itt csináltunk néhány képet, majd haladtunk tovább. Utunkat egy murvás úton folytattuk és elhaladtunk egy tanya mellett. Hangos kutyaugatás kísérte lépteinket, de szerencsére a kutyák nem tudtak kijönni az útra a kerítés miatt. A fórumokon írt élménybeszámolók szerint nekünk szerencsére már volt kerítés, nem kövekkel kellett elhajtanunk az ebeket. Nádas, mocsaras szakaszon haladtunk majd kis idő múlva elértünk egy gazdasági részt. Itt birkákat is láttunk, sőt ezek „nyomait” is az úton. Áthaladtunk az M1-es autópálya hídja alatt, és a Szárligetre vezető aszfalt út bal oldalára tértünk. Hát nem volt egy felemelő élmény amíg azon gyalogoltunk. Kb. a Körösi Csoma Sándor forrással szemben egy kis ösvény letért balra, így hát azon folytattuk a menetelést a Hajagos oldalában.

Úton a Hajagoson
Ismét erdőben emelkedett az út, és ismét találkoztunk a már jól ismert pók lakótelepekkel. Amint utunk lejteni kezdett, már hallottuk is Szárliget hangjait. Jobban mondva a vasútállomás hangosbemondóját. Érdekes volt, mert már olyan hangos volt mintha mellette lettünk volna, de körülöttünk még az erdő volt az úr. Aztán hirtelen léptünk ki a fák közül, és gyors trappolással már a vasútállomásnál is voltunk. Mivel reggel az indulásnál pecsételtünk itt, így már csak beszálltunk az autóba és hazahajtottunk.